سلام در مورد سوال شما بايد عرض كنم كه:
در واقع ما دو گونه رزق و روزى داريم: رزقى كه به سراغش مىرويم و رزقى كه به سراغمان مىآيد.
رزق
طالب كه به سراغ ما مىآيد رزقى است كه همواره ما را تعقيب مىكند، حتى
اگر از آن فرار كنيم ما را رها نمىسازد همان طور كه رهايى از چنگال مرگ
ممكن نيست.
اينگونه رزق ريشه در قضاى الهى دارد و هيچگونه
تغيير و تحولى در آن صورت نمىگيرد. اما قسم ديگر روزى، رزق مطلوب است.
رزقى كه براى طلب كننده و جستجوگر مقدر شده است. اگر آن را طلب نماييم و
شروط و مقدمات لازم وصول به آن را مراعات نماييم چنين رزقى را به دست
مىآوريم. در اين باره حضرت اميرالمؤمنين على(ع) مىفرمايد: طلب نماييد
روزى را كه مضمون و مقدر است اما براى طلب كننده آن.
بعد از
طرح اين مقدمه لازم به ذكر است كه روزى طالب و حتمى همان روزى وجود و
هستى، عمر، امكانات، محيط، خانواده، استعداد و... انسانها است كه از
ناحيه اين قسم روزى، توان و نيروى لازم و دقت و هوشيارى براى تلاش و انجام
كار پديد مىآيد و در سايه اين امور دَرِ روزى مطلوب و مشروط گشوده
مىگردد.
در باب روزى مطلوب هر كس به شكلى بايد دست نياز و در
عين حال جديت و تلاش را به سوى رزاق مطلق (حضرت حق) بلند نمايد، حتى طفل
شيرخوار كه تلاشش همان گريه و ناله و فرياد اوست كه در پس اينگونه افعال
به روزى مطلوبش (شير مادر) دست پيدا مىكند. اما همين طفل چون رشد كرد و
به مقطعى بالاتر رسيد تلاش و جديت او شكلى ديگر پيدا مىكند و به صورت
تفكر و انديشه و فعل و حركت اعضاء و جوارح نمود مىيابد و كميت و كيفيت
روزى نيز تغيير مىكند.
نتيجه اين كه: در پى روزى محتوم و طالب
و بىقيد و شرط، تلاش و انديشه و كار و فعاليت آفريده مىشود و به دنبال
تلاش و فعاليت و طلب روزى مطلوب و مشروط پديدار مىگردد.
روزى
محتوم قابل تغيير و تحول و كاهش و افزايش نيست اما بر اثر چگونگى انجام
مقدمات روزى مطلوب و كيفيت تركيب و نحوه ترتيب و چينش آنها مىتوان روزى
مطلوب را كاهش يا افزايش داد.